5 نکته برای خلق ارزش واقعی از طریق دیتا

آخرین به‌روزرسانی :۶ خرداد ۱۴۰۳
5 نکته برای خلق ارزش واقعی از طریق دیتا
5 نکته برای خلق ارزش واقعی از طریق دیتا

به نظر شما سازمانتان چه مقدار داده ارزشمند دارد؟ «داده‌ها دارایی محسوب می‌شوند»؛ ما این عبارت را در ارائه‌ها، کنفرانس‌ها و تبلیغات فروشندگان بی‌شماری می‌شنویم. در واقع هم برای برخی از شرکت‌ها، داده‌ها یک دارایی ارزشمند شناخته می‌شوند. در این مقاله چند نکته برای خلق ارزش واقعی از طریق دیتا را بررسی می‌کنیم.

شرکت‌هایی با فناوری پیشرفته مانند گوگل، براساس ارزش داده‌های خود ساخته شده‌اند. گوگل که با تجزیه و تحلیل داده‌ها از وب آغاز کرد، می‌تواند با موتور جستجوی خود دیتا جمع‌آوری کند  و تجزیه و تحلیل آن‌ها را ارائه دهد. در نهایت، این داده‌ها هستند که برتری تبلیغاتی شرکت‌ها را تقویت می‌کنند.

علت رشد شرکت‌های بزرگ تکنولوژی

گوگل، آمازون، اپل و مایکروسافت روی هم 5 تریلیون دلار ارزش دارند. به نظر شما، این شرکت‌های تکنولوژی چه چیزی دارند که باعث رشد آن‌ها می‌شود؟ دیتا.

آن‌ها داده‌هایی دارند در مورد:

  • خریدهای مصرف‌کننده‌ها
  • دستگاه‌هایی که توسعه می‌دهند
  • خدماتی که ارائه می‌دهند
  • و …

همه این داده‌ها از طریق خلق ارزش، به بالارفتن ارزش کلی آن‌ها به عنوان یک شرکت کمک می‌کنند.

شرکت شما نیز داده‌هایی دارد، داده‌هایی که احتمالاً می‌توانند به همان اندازه برای کسب‌وکار شما ارزشمند باشند. در ادامه چند نکته مطرح می‌شود تا به شما کمک کند بیشترین ارزش را از دیتای خود استخراج کنید.

  1. بازار را به نسبت داده‌های خود بررسی کنید

قبل از اینکه بتوانید داده‌های خود را در بازار ارزش‌گذاری کنید، باید تعیین کنید آیا دارایی دارید که دیگران به آن نیاز داشته باشند یا خیر و آیا می‌توان آن دارایی را در اختیار دیگران قرار داد.

دیتایی دارید که دیگران برای آن هزینه کنند؟

فقط به این دلیل که شما فکر می‌کنید یک‌سری اطلاعات منحصربه‌فرد دارید، قرار نیست دیگران هم همین تفکر را داشته باشند. به عنوان مثال، اگر صاحب یک شرکت تراکتورسازی هستید و دیتای IOT (اینترنت اشیاء) را در این تراکتورها جمع‌آوری می‌کنید، ممکن است فکر کنید که مشتریانتان برای اطلاعاتی که پیش‌بینی می‌کند چه زمانی ممکن است قطعات خراب شوند، پول پرداخت می‌کنند.

آن‌ها گمان می‌کنند اگر فروشنده قصد ارائه محصول با کیفیت دارد، حتما باید این اطلاعات را به صورت پیش فرض روی دستگاه قرار دهد؛ چرا که برای استفاده از دستگاه، چنین اطلاعاتی لازم است و پول بیشتری تنها برای چنین دیتایی نمی‌دهند.

ممکن است مجبور شوید تحقیقات بازار را انجام دهید تا مشخص کنید داده‌های شما برای چه بخش‌هایی از بازار جذاب هستند و این بخش‌ها چقدر برای این اطلاعات هزینه خواهند کرد.

آیا حق فروش دیتای ارزشمند خود را دارید؟

زمانی که بازاریابان به خرید داده فکر می‌کنند، معمولاً به لیست مشتریان مهم به همراه آدرس ایمیل می پردازند. این نوع داده‌ها تحت مقرراتی مانند قانون حمایت از مصرف‌کننده یا مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها جمع‌آوری شده است. در هر صورت ابتدا به یک مبنای قانونی برای پردازش داده‌های شخصی مشتریان خود نیاز دارید.

به یاد داشته باشید، رضایت مشتری به این معناست که داده‌های شخصی فقط می‌توانند برای هدفی که برای آن جمع‌آوری شده‌اند، استفاده شوند. برای استفاده از آن دیتا برای هر منظور دیگری، ایتدا باید مشتری را از استفاده خود مطلع کنید. بنابراین، اگر قصد دارید داده‌های مشتری خود را بفروشید، باید در وهله اول به مشتریان خود اطلاع دهید.

بیشتر اوقات، قصد شما در مورد نحوه استفاده از داده‌ها در بیانیه حریم خصوصی گنجانده شده است. اما اگر چنین نیست، مشتریان خود را مطلع کنید و به آن‌ها فرصت انصراف بدهید. این اقدام می‌تواند بر مقدار داده‌ای که با توانایی استفاده از آن حفظ می‌کنید و در نتیجه بر درآمد داده‌های شما تأثیر بگذارد.

  1. کیفیت محصول خود را ارزیابی کنید

اکنون باید بررسی کنیم که صاحب محصول چه کاری باید انجام دهد تا از محصولات با کیفیت اطمینان حاصل کند. اول، آن‌ها باید کیفیت داده‌هایی را که تعیین کرده‌اند قابل فروش هستند، ارزیابی کنند. به یاد داشته باشید که داده‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که باید به طور منظم مدیریت شوند که شامل موارد زیر است:

  • دقت: داده چقدر واقعیت را نشان می‌دهد؟ آیا اطلاعات موجود در این زمینه معتبر است؟
  • کامل بودن: چه تعداد از بخش‌های مجموعه داده شما واقعاً دارای اطلاعات ارزشمند است؟
  • پوشش: مجموعه داده‌ای که می‌فروشید تا چه حد، بازار یا موارد مورد نیاز خریدار را پوشش می‌دهد؟
  • تکرار: چه تعداد از دیتای شما تکراری هستند؟ خریداران دوست ندارند برای یک دیتا دو بار هزینه پرداخت کنند.
  • به موقع بودن: آیا مجموعه داده‌ای که می‌فروشید شامل داده‌های اخیر است یا ترکیبی از قدیمی و جدید؟ خریدار شما به چه چیزی علاقه دارد؟
  • جزئیات: مجموعه داده شما چقدر دقیق و با جزئیات است؟

اکثر خریداران اصرار دارند که گزارشی از کیفیت داده‌های خریداری شده داشته باشند. با این بررسی‌ها شما یک مجموعه داده شناسایی شده با کیفیت خواهید داشت.

  1. یک استراتژی برای ROI ایجاد کنید

ممکن است در استراتژی‌ای که برای فروش داده‌های خود ایجاد می‌کنید، به سؤالات بی‌شماری نیاز باشد. در اینجا فقط چند مورد را آورده‌ایم:

  • آیا داده ها برای استفاده جانبی خریداری خواهند شد؟

به عبارت دیگر، خریدار از داده‌ها برای یک رویداد خاص استفاده انحصاری می‌کند، اما نباید دوباره از همان دیتا برای رویداد دیگری استفاده کند.

  • آیا مجموعه داده را به عنوان یک سرویس در دسترس قرار خواهید داد؟

در این حالت، خریدار در صورت نیاز، به داده‌ها دسترسی خواهد داشت، اما کل مجموعه داده‌ها نزد شما خواهد بود.

  • آیا می‌توان استفاده از مجموعه داده را از یک شرکت به شرکت دیگر منتقل کرد؟
  • داده‌ها در چه قالبی در دسترس قرار خواهند گرفت؟

مهمترین سوالی که باید پاسخ داد این است: چرا به فروش داده‌های خود فکر می‌کنید؟ آیا به منظور ایجاد جریان درآمد اضافی برای شرکت شما است؟ برای کمک به تقویت روابط بهتر با شرکای خود؟ برای ایجاد یک کسب و کار جدید در داخل شرکت؟ شفاف بودن در مورد هدف خود از فروش داده‌ها، مسئله اصلی است.

مرحله بعدی در توسعه استراتژی شما این است که اطمینان حاصل کنید که می‌دانید چرا مشتری، دیتای شما را خریداری می‌کند. این امر ممکن است مستلزم انجام تحقیقات اولیه با خریداران مورد نظر باشد تا نه‌تنها تعیین کنید که آیا آن‌ها داده‌ها را می‌خرند یا خیر، بلکه چقدر حاضرند برای آن هزینه بپردازند و چگونه می‌خواهند دیتا در دسترسشان قرار گیرد. انجام یک تحقیقات اولیه به شفافیت این سرمایه‌گذاری کمک می‌کند.

سپس، باید درآمد مورد انتظار خود را در مقابل هزینه بسته‌بندی، بازاریابی و نظارت بر فروش داده‌ها، ارزیابی کنید. فروش داده‌های یک شرکت نیاز به پشتیبانی کامل از سراسر سازمان دارد.

  1. توسعه پشتیبانی سازمانی برای دیتا به عنوان یک محصول

با توسعه ROI برای این سرمایه‌گذاری، شما اولین گام را برای توسعه پشتیبانی سازمانی از داده‌ها به‌عنوان یک محصول برداشته‌اید. فروش داده‌ها به ساختار عملیاتی، برنامه‌های بازاریابی و گزارش نیاز دارد. برای ایجاد ساختار، به بودجه، افراد و پشتیبانی اجرایی نیاز دارید. پشتیبانی اجرایی مهمترین این الزامات است.

  1. مدیریت صحیحی روی عملیات داده‌ها اعمال کنید

چه سازمان شما دارای مدیریت صحیح باشد، چه خط مشی‌های داده‌ای ایجاد کرده باشد، شروع فروش داده‌های شما تاکید جدیدی بر مسئولیت‌پذیری در حوزه داده‌ها دارد. این کار معمولا به یک ساختار یا فرآیند رسمی نیاز دارد. مدیریت داده، مجموعه‌ای از فرآیندها، سیاست‌ها، نقش‌ها، معیارها و استانداردهایی است که استفاده موثر و کارآمد از اطلاعات را تضمین می‌کند.

تمام ارزش داده‌ها با فروش آن در بازار آزاد به دست نمی‌آید. داده‌ها می‌توانند به روش های‌دیگری ارزش ارائه دهند. در شروع همه‌گیری COVID-19، Airways American از ارزش داده‌های خود برای تضمین دو وام از دولت تحت قانون CARES استفاده کرد. ارزش این وام‌ها 4.5 میلیارد دلار بود. در آن زمان، امریکن ایرویز گفت که ارزیاب‌ها، داده‌های این شرکت را بین 19.5 تا 31.5 میلیارد دلار ارزیابی کرده‌اند.

چه داده‌های خود را بفروشید، چه از آن برای تضمین وام‌ها استفاده کنید یا فقط عملیات شرکت خود را بهینه‌تر کنید، اولین قدم‌ها مهم‌ترین موارد هستند:

  • مشخص کنید که از داده‌های خود چه می خواهید.
  • آن را برای استفاده یا فروش آماده کنید.
  • از تیم اجرایی خود حمایت کنید.