از اشتباهات رایج در اتوماسیون بازاریابی اجتناب کنید

آخرین به‌روزرسانی :۶ خرداد ۱۴۰۳
از اشتباهات رایج در اتوماسیون بازاریابی اجتناب کنید
از اشتباهات رایج در اتوماسیون بازاریابی اجتناب کنید

پیاده‌سازی اتوماسیون بازاریابی، یک مرحله برای حرفه‌ای ساختن بخش‌های مختلف بازاریابی است. با اتوماسیون بازاریابی می‌توانید از رویکرد بازاریابی داده‌محور استفاده کنید. انتظار می‌رود که امروزه تمامی شرکت‌ها از اتوماسیون بازاریابی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

پیاده‌سازی اتوماسیون بازاریابی فرآیندی است که باید به خوبی کنترل شود. اگر از ابتدای کار، نظارت صحیحی روی این فرآیند انجام شود، از شکست‌های احتمالی و اتلاف وقت جلوگیری می‌شود.

در این مقاله، پنج نکته ضروری برای اجرای موفقیت‌آمیز اتوماسیون بازاریابی را بررسی می‌کنیم.

نکته 1: ایجاد ارتباطی شفاف با ذی‌نفعان برای جلوگیری از اشتباهات رایج در اتوماسیون بازاریابی

پیش از شروع پیاده‌سازی اتوماسیون بازاریابی، مشخص کنید چه کسانی در این فرآیند نقش دارند. مطمئن شوید که آنان از جریان کار اطلاع کامل دارند و می‌دانند شما چه انتظاراتی از آن‌ها دارید. به صورت کامل فرآیندها و انتظارات را مشخص کنید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در فرآیند مارکتینگ اتومیشن، بخش فنی است. زیرا مراحل پیاده‌سازی اتوماسیون بازاریابی روی وب‌سایت و نظارت روی آن مستلزم تجربه بالایی است. پس از آن، بخش بازاریابی و فروش اهمیت بالایی دارند؛ زیرا تعیین اهداف کمپین‌ها و اجرای آن‌ها به عهده این بخش است.

تعامل با تمامی این بخش‌ها برای اجرای دقیق و هدفمند این فرآیند و جلوگیری از اشتباهات رایج در اتوماسیون بازاریابی ضروری است.

نکته 2: استفاده از تمپلیت‌ها برای ارتباط سریع‌تر با کاربران

در ابتدای کار بهتر است از تمپلیت‌های موجود و آماده استفاده کنید؛ با این کار در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. یک اصطلاح بسیار معروف در این زمینه وجود دارد که می‌گوید: “به اختراع مجدد چرخ اقدام نکنید”؛ کاری که قبلا دیگران انجام داده‌اند را تکرار نکنید و سعی کنید از همان کارها استفاده کنید.

به طور مثال برای ارسال ایمیل، ساخت لندینگ پیج و … از تمپلیت‌های موجود استفاده کنید و کمپین‌های خود را به سرعت راه‌اندازی کنید. با این کار می‌توانید بیشتر زمان خود را در جهت بهبود کمپین‌ها صرف کنید.

نکته 3: یکپارچه کردن ابزارهای مهم بازاریابی

در ابتدا باید بدانید که چه برنامه‌هایی در جهت اهداف بازاریابی شرکت شما استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، باید بدانید که از کدام کانال‌ها و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، در آینده قصد دارید کدام کانال‌ها را اضافه کنید و … تا بتوانید نگاهی کلی نسبت به برنامه‌های بازاریابی مهم کسب‌وکار خود داشته باشید.

اکنون زمان آن رسیده است که به یکپارچه کردن این ابزارهای بازاریابی خود اقدام کنید. با این کار ارتباط و به هم پیوستگی تمام اشکال ارتباطی و پیام‎های ارسالی در خصوص بازاریابی برای کاربران تضمین می‌شود. استفاده از این ابزار می‌تواند منجر به ایجاد مزیت رقابتی، افزایش فروش و سود، صرفه‌جویی در هزینه و زمان و کاهش تنش بازاریابی شود.

به صورت کلی، وقتی مخاطبان، مجموعه‌ای از پیام‎‌های ارتباطی به هم پیوسته و متناسب، به‌هنگام و برنامه‌ریزی شده دریافت می‌کنند، می‌توانند تصمیم‌گیری متناسب‌تر داشته باشند.

نکته 4: دنبال کردن آموزش‌های کافی برای جلوگیری از اشتباهات رایج در اتوماسیون بازاریابی

اصول اولیه مارکتینگ اتومیشن اغلب قابل درک است. اما اگر واقعا قصد داشته باشید که ارزش افزوده آن را به درستی درک کنید بهتر است دوره‌های آموزشی آن را بگذرانید. شما در این فرایند یادگیری، موارد گوناگونی را باید بیاموزید: چگونگی تقسیم‌بندی داده‌ها، بخش‌بندی گروه‌های مختلف، تدوین استراتژی محتوای مناسب برای هر دسته، ساخت جِرنی‌های مختلف و هدفمند، چگونگی راه‌اندازی کمپین‌ها، استفاده از ابزارهای گوناگون یکپارچه و ….

نکته 5: ارائه پشتیبانی مناسب برای رویکرد بازاریابی جدید

زمانی که شما اتوماسیون بازاریابی را انتخاب می‌کنید، درواقع کیفیت را به کمیت ترجیح داده‌اید. فرآیند اتوماسیون بازاریابی روشی پایدار برای بازاریابی است. محتواها و لندینگ‌ پیج‌هایی که ایجاد می‌کنند تا سال‌ها باقی می‌مانند و می‌توانند برای شما لید ایجاد کنند. به همین دلیل همیشه نیاز دارید تا پشتیبانی مناسبی را به مخاطبانتان ارائه دهید.

به صورت کلی برای پیشبرد سریع‌تر و مناسب‌تر روند کارها باید پشتیبانی مناسب صورت گیرد تا بتوان به نتیجه مطلوبی از مارکتینگ اتومیشن رسید و از اشتباهات رایج در اتوماسیون بازاریابی جلوگیری کرد.

سخن آخر

استفاده از ابزارهای جدید بازاریابی، تبدیل به امری ضروری در کسب‌وکارها شده است. برای استفاده صحیح از این ابزارها باید دانش کافی را به دست آورد. به همین دلیل برای جلوگیری از اشتباهات رایج در اتوماسیون بازاریابی نیاز است آموزش‌هایی ببینید تا در نتیجه بتوانید اتوماسیون بازاریابی را به درستی پیاده‌سازی کنید.

اینترک، ابزار مارکتینگ اتومیشن اسمارتک ابزاری دقیق و کاربردی برای تعامل هوشمند با مشتریان را ارائه می‌دهد.