استراتژی‌های حفظ مشتری برای افزایش ارزش طول عمر مشتری

آخرین به‌روزرسانی :۲ دی ۱۴۰۲
استراتژی‌های حفظ مشتری برای افزایش ارزش طول عمر مشتری
استراتژی‌های حفظ مشتری برای افزایش ارزش طول عمر مشتری

رابطه ای که یک کسب‌وکار با مشتریان تازه وارد ایجاد می‌کند، می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. متخصصان بازاریابی که افراد تازه وارد را به مشتریان مادام‌العمر کسب‌وکار تبدیل می‌کنند، تاثیر بسیاری بر رشد و موفقیت طولانی‌مدت آن خواهند داشت.

در این مقاله به این مسئله می‌پردازیم که این امر چگونه امکان‌پذیر است. هنگامی که یک مشتری تازه‌ وارد که تاکنون تنها یکبار از شما خرید کرده، برای برای دوم هم اقدام به خرید  از کسب‌وکار شما می‌کند، احتمال خرید بعدی او نیز تا 95 درصد افزایش می‌یابد. از آن لحظه به بعد هر بار که او خرید دیگری انجام می‌دهد، احتمال خرید مجدد همچنان افزایش می‌یابد. در نتیجه، سرمایه‌گذاری روی مشتریان جدید در نهایت ارزش طول عمر مشتری را تا 130 درصد افزایش می‌دهد.

شما برای به دست آوردن مشتریان جدید سخت کار کرده‌اید. اکنون که مشتری تازه وارد اولین خرید خود را از کسب‌وکار شما انجام داده‌ است، ضروری است که او را با تاکتیک‌های نگهداری، مجدد درگیر کنید که به مشتریان وفادار در بلندمدت تبدیل شوند.

باید توجه داشت که مسئله نگهداشت مشتری، کاری نیست که تنها یکبار انجام شود، بلکه فرآیندی است که در طولانی‌مدت باید آن را تکرار کرد. با افزایش تقاضا در جهت شخصی‌سازی مشتری در بالاترین حد خود، متخصصان بازاریابی باید تجارب خرید بسیار مرتبط و سفارشی‌شده را برای تقویت وفاداری مشتری ایجاد کنند. این استراتژی‌های حفظ مشتری با استفاده از شخصی‌سازی، به شما کمک می‌کند تا مشتریان فعلی خود را به خریداران وفادار و مادام‌العمر تبدیل کنید.

مشتریان ارزشمند خود را بشناسید

از اطلاعات و دیتای خریداران ارزشمند خود استفاده کنید تا بتوانید دوباره با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و کاری کنید که مجددا از برند شما خریداری کنند. با شناسایی مشتریان با ارزش و ایجاد درک عمیق از علایق آن‌ها، متوجه می‌شوید که چگونه این دسته از مشتریان شما را در ذهن خود نگه دارند تا دوباره و دوباره به سراغ شما بیایند.

اسمارتک با ارائه تکنولوژی مارکتینگ، رفتار کاربران را توسط هوش مصنوعی با روش‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل می‌کند تا به کسب‌وکارها کمک کند درک بهتری از خواسته‌های خریداران داشته باشند.

پیام‌های ارسالی خود را بر اساس تقسیم‌بندی‌ها متمایز کنید

برای تمرکز بالا بر روی تعدادی مشتری خاص و شخصی‌سازی پیام‌ها برای آ‌ن‌ها، باید مشتریان را بر اساس یک‌سری ویژگی‌های مشابه تقسیم‌بندی کنید. به طور مثال، هر یک از مشتریانی که سبد خرید رها شده دارند، مشتریان فصلی یک سازمان، مشتریانی که اغلب سفارش‌های بالا دارند و … را می‌توان در یک دسته قرار داد.

پلتفرم بازاریابی هوشمند اسمارتک با ارائه ابزارهای مختلف بازاریابی نظیر اینترک و با در اختیار داشتن داده دست اول مشتریان، بخش‌بندی هدفمند مشتریان را انجام می‌دهد و متخصصان بازاریابی را قادر می‌سازد تا استراتژی‌های متفاوتی را برای مخاطبان مختلف ایجاد کنند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که برای هر مشتری با توجه به علایق او پیام تبلیغاتی ارسال کند.

حفظ مشتری با تبلیغات شخصی‌سازی شده

مشتریان فعلی خود را با تبلیغات مناسب محصولاتی که می‌دانید آن‌ها علاقه دارند، به خرید مجدد ترغیب کنید. علایق و نیازهای مشتریان خود را بر اساس درکی که از آن‌ها به دست آورده‌اید پیش‌بینی کنید و در جهت آن اقدام به ارائه راه‌حل‌‌های مرتبط کنید.

با استفاده از فناوری‌های بازاریابی می‌توانید ردیابی کنید که مشتریانتان در گذشته از شما چه خریدند، به دنبال چه محصولاتی بوده‌اند، ترجیحاتشان چیست و بسیاری موارد دیگر که در هدف‌گیری مخاطبان نقش بسیاری دارد. سپس با برگزاری کمپین‌های شخصی‌سازی شده فرصت‌های فروش را افزایش دهید.

تجربه‌ای یکپارچه برای حفظ مشتری خلق کنید

سعی کنید در تمام مراحل سفر مشتری، زمانی که در حال بررسی برای خرید است، زمانی که در حال گشتن در شبکه‌های اجتماعی است، زمانی که در حال خواندن یک مقاله است و در تمامی زمان‌های دیگر که مشتری در فضای اینترنت در حال گردش است، تجربه شخصی‌سازی شده و یکپارچه‌ای برای او خلق کنید.

با این کار می‌توانید از طریق چندین کانال با مشتریان در ارتباط باشید و تجربه آن‌ها را از کسب‌وکار خود بهبود دهید. مارتک در این زمینه به شما کمک می‌کند تا با شناختی که به دست آمده در تمامی کانال‌ها بتوانید تجربه شخصی‌سازی شده را به صورتی یکپارچه ارائه دهید و به این صورت مشتریان قبلی خود را دوباره به چرخه خرید وارد کنید.

همچنین برای افزایش وفاداری مشتریان و ماندگاری در ذهنشان می‌توانید با توجه به علایقشان، پیشنهادهای شخصی‌سازی شده به همراه تخفیفات منحصربه‌فرد ارائه دهید.

هر روز به ارزش محصولات و خدمات خود بیفزایید

بازاریابانی که قصد دارند روابط مستمر و پایداری را با مشتریان خود ایجاد کنند، باید به این مسئله فراتر از یک فروش معمول بنگرند. به همین دلیل باید هر روز به درک عمیق‌تری از مشتریان خود و نیازهای آنان برسند. در همین راستا باید روزانه تلاش کنند تا از تکنولوژی‌های مارکتینگ به‌روز بهره برده و به ارزش خود بیفزایند.

سخن آخر

استراتژی‌های حفظ مشتری از جذب مشتری به مراتب اهمیت بیشتری دارد. متخصصان بازاریابی به این مسئله واقف‌اند و تلاش می‌کنند تا بهترین برنامه‌ها را در راستای نگهداشت مشتری پیاده کنند. امروزه تکنولوژی‌های بازاریابی کمک شایانی به این مسئله کرده است و با استفاده از تحلیل دیتای مشتریان و ارائه تجربه‌های شخصی‌سازه شده به آنان، نرخ حفظ مشتری و افزایش طول عمر مشتری را بهبود داده است.