تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها در آینده

آخرین به‌روزرسانی: ۲ دی ۱۴۰۲
تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها در آینده
تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها در آینده

دنیای بازاریابی در حال حاضر بر سر دوراهی قرار گرفته است. فرآیندها و رویکردهای سنتی توسط تکنولوژی‌های نوظهور به چالش کشیده شده‌اند. با توجه به این شرایط، بازاریابان چگونه می‌توانند تجربه تاثیرگذاری را برای مخاطبان هدف خود در یک چشم‌انداز دیجیتال در حال تغییر ارائه دهند؟ به نظر می‌رسد بیگ دیتا (داده‌های کلان) یک راه‌حل برجسته باشند.

از آن‌جایی که بازاریابان به دنبال تطبیق با تکنولوژی‌های گسترده‌ای هستند که روی روش‌های سنتی تاثیر می‌گذارند، ابزارهای جدید برای ادامه روند الزامی خواهند شد. در خط مقدم این فرآیند تکاملی، بیگ دیتا یا همان کلان داده وجود خواهد داشت که می‌تواند بینش‌های بیشتری از مشتری به دست آورد و تحلیل‌های 360 درجه‌ای را در مورد ظاهر واقعی بازار به شما ارائه دهد.

در حال حاضر، مجموعه داده‌های موجود چالش‌های زیادی را برای بازاریابان به وجود آورده است. عواملی نظیر کیفیت پایین داده‌ها و دشواری کسب بینش معنادار در مورد داده‌ها به این معنی است که مارکترها ابزارهای کافی برای راه‌اندازی کمپین‌های موفق و هوشمند مارکتینگ ندارند.

کلان داده به‌تنهایی پتانسیل تغییر کیفیت تجزیه و تحلیل داده‌های موجود در دسترس بازاریابان را ندارد؛ بازاریابان حرفه‌ای نیز باید خود را برای عصر آینده و تکنولوژی‌های جدید آماده کنند. در ادامه نگاهی عمیق‌تر به قابلیت‌های بی‌حدوحصر کلان داده و نحوه سازگاری به‌موقع کسب‌وکارها با انقلاب داده می‌اندازیم.

چگونه کسب‌و‌کارها از کلان داده استفاده خواهند کرد؟

همان‌طور که شبکه جهانی وب به فضای رقابتی فزاینده‌ای برای کسب‌وکارها تبدیل می‌شود، شاهد آن خواهیم بود که بینش بیگ دیتا به یک وابستگی کلیدی برای بازاریابان در سراسر جهان تبدیل خواهد شد. برنامه‌های کاربردی بالقوه برای تجزیه و تحلیل کلان داده در کسب‌وکارها بسیار گسترده است و می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • بهبود کارایی: بینش‌هایی که کلان داده ارائه می‌دهد، می‌تواند کارایی عملیاتی را برای کسب‌وکارها از طریق بینش بهره‌وری داخلی و تجزیه و تحلیل مدیریت کار افزایش دهد. تنگناها در فرآیندهای کسب‌وکار را نیز می‌توان سریع‌تر شناسایی کرد تا فشار بر کارکنان کاهش یابد.
  • ارتقای تجربه مشتری: بازاریابان از طریق بازخورد فوری و دیدگاه‌های مشتری از شرکت شما و تجزیه و تحلیل احساسات آنان در زمان واقعی از طریق گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی، می‌توانند بهبودها و تغییرات فوری در استراتژی‌های تجربه مشتری ایجاد کنند.
  • بهینه کردن فرآیندهای بازاریابی: از طریق تجزیه و تحلیل رفتاری، بازاریابان می‌توانند نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و بر اصلاح آن‌بخش‌ها تمرکز کنند. به همین ترتیب، بخش‌هایی که کارایی بالایی دارند شناسایی و تقویت می‌شوند.
  • رشد فروش: از طریق دیتاهایی نظیر رها کردن سبد خرید، پیش‌بینی‌های فروش مبتنی بر داده و رویکردهای بخش‌بندی ایمیل، بازاریابان می‌توانند تشخیص دهند که کدام گروه از مشتریان پول بیشتری خرج می‌کنند و در چه زمانی هزینه می‌کنند تا همیشه بتوانند روی مشتریان خود به صورت مطلوب‌تری تمرکز کنند.
  • پیش‌بینی تقاضاهای فصلی: از طریق کلان داده، کسب‌وکارها می‌توانند متوجه شوند که محصولات معمولاً چه زمانی وارد دوره‌هایی با تقاضای بالا می‌شوند و روندهایی را شناسایی می‌کنند که تعیین می‌کنند چه زمانی کالاها یا خدمات، مورد نظر مشتریان هستند.
  • بهبود تعاملات اجتماعی: بینش‌هایی که کلان داده ارائه می‌دهد، می‌تواند برای بهینه‌سازی عملکرد رسانه‌های اجتماعی برای ارائه تعامل بهتر در بین مخاطبان هدف مورد استفاده قرار گیرد. تا حدودی هم انگیزه‌ها و علایق آن‌ها در این فرآیند برجسته می‌شود.

همانطور که تکنولوژی پیرامون دنیای بازاریابی رشد می‌کند، قابلیت‌ها و کیفیت بینش‌های ارائه شده توسط کلان داده‌ها نیز افزایش می‌یابد. برای بازاریابان، هیچ زمانی بهتر از اکنون برای آماده شدن برای این انفجار داده‌ها وجود ندارد، و می‌توان از پیش در تعدادی از زمینه‌ها سازگاری انجام داد.

برای انفجار داده‌ها آماده شوید

در رویکردهای بازاریابی سنتی‌تر، تکنولوژی‌های پایگاه داده قادر به پردازش و تجزیه و تحلیل بخش‌های قابل توجهی از داده‌ها بوده‌اند؛ البته با سرعتی آهسته. در فهرست چالش‌های داده، 23 درصد از مشکلات ناشی از کیفیت پایین داده‌ها است و برای بسیاری از شرکت‌ها، روزها یا هفته‌ها طول می‌کشد تا دسترسی به اطلاعات ممکن شود.

ورود تجزیه و تحلیل کلان داده برای کسب‌وکارها دشوارتر خواهد بود. تکنولوژی‌های جدید نوید ارائه سرعت پردازش سریع را می‌دهند که می‌توانند به بازاریابان کمک کنند تا اطلاعات عملی فوری به دست آورند. اما هنوز هم راه زیادی تا عمل کردن وجود دارد.

برای تیم های بازاریابی، این بدان معنی است که داشتن یک زیرساخت مقیاس‌پذیر ضروری است و سرورهای داخلی باید توانایی دریافت، پردازش و کار با حجم بالایی از داده را داشته باشند.

کاربرد بالقوه کلان داده در گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به بازاریابان کمک کند تا در مورد برندهای مختلف، آن‌چه را که مشتریان می‌پسندند یا دوست ندارند، بهتر تجزیه و تحلیل کنند. داده‌های تولید شده در این فضا می‌تواند به بازاریابان کمک کند تا خدمات مشتری، جامعه مشتریان و در کل حضور در رسانه‌های اجتماعی را بهینه کنند.

در حال حاضر طیف وسیعی از ابزارهای کلان داده وجود دارد که بازاریابان می‌توانند برای بهینه‌سازی کمپین‌های آگاهی از برند چند کانالی خود استفاده کنند.

سخن آخر

اگرچه کلان داده‌ها قطعاً قرار است به ستاره‌ای در دنیای بازاریابی فردا تبدیل شوند، اما اقدامات زیادی وجود دارد که امروز بازاریابان می‌توانند برای آماده شدن برای آینده‌ای که بر اساس داده‌های بزرگ ساخته شده است، انجام دهند. از راه‌اندازی زیرساخت‌های داده مقیاس‌پذیرتر تا استفاده از برخی از بصری‌ترین ابزارهای امروزی، می‌توان زودتر از این جنبه از تحول دیجیتال استقبال کرد و بهتر از رقبای خود وارد تکنولوژی‌های جدید شد.