تفاوت نوآوری و ریبرندیگ؛ کدام یک برای کسب‌وکار ما بهتر است؟!

آخرین به‌روزرسانی: ۲ دی ۱۴۰۲
تفاوت نوآوری و ریبرندیگ؛ کدام یک برای کسب‌وکار ما بهتر است؟!
تفاوت نوآوری و ریبرندیگ؛ کدام یک برای کسب‌وکار ما بهتر است؟!

در حالی که نوآوری و ریبرندیگ (بازسازی برند) هر دو نشان‌دهنده تغییر هستند، اما به طور قابل توجهی معنای متفاوتی دارند. تغییر در یک کسب‌و‌کار اجتناب ناپذیر است و فقدان آن نشان‌دهنده رکود و زوال. با این حال، با اینکه یک سازمان پویا باید تکامل یابد، همه انواع تغییر برای آن ایده‌آل نیست. در این مقاله نحوه تصمیم‌گیری صحیح در مورد چگونگی ادامه مسیر برند بررسی شده است.

امروزه دو نوع متداول برای تکامل کسب‌وکار، شامل نوآوری و ریبرندینگ هستند. اگرچه هر دوی آنها تغییر را نشان می‌دهند، اما به طور قابل ملاحظه‌ای متفاوت هستند. قبل از تصمیم‌گیری در مورد مسیری جدید برای برند خود، درک اینکه هر اصطلاح چه معنایی دارد، بسیار اهمیت دارد.

تعریف نوآوری در کسب‌وکار

با تعریف مفهوم نوآوری شروع می‌کنیم.

نوآوری، یک ایده، روش یا وسیله جدید یا معرفی چیزی جدید است. به عبارتی دیگر، خلق ارزش با زنده کردن ایده‌های جدید است. معرفی گوشی‌های هوشمند و رایانه، نمونه‌های خوبی از نوآوری هستند.

سایر موارد نوآوری عبارتند از:

  • خودرو
  • خط مونتاژ
  • هواپیما
  • وسایل نقلیه الکتریکی
  • پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر

با این حال، نوآوری فقط در مورد اختراع چیزی جدید نیست؛ بلکه فرآیندی است که در پس آن چیزی به وقوع می‌پیوندد. به‌عنوان مثال، بدون کوچک‌سازی مداوم ریزتراشه‌ها، تولید گوشی‌های هوشمند و ساخت رایانه‌ها امکان‌پذیر نبودند. همین امر در مورد فناوری صفحه نمایش لمسی و بسیاری از فرآیندها و محصولات دیگر که گرد هم آمده‌اند تا چیز جدیدی وجود داشته باشد، هم صدق می‌کند.

چگونه نوآوری کنیم؟

اکثر صاحبان کسب‌و‌کار و به ویژه کارآفرینان استارتاپ قصد دارند کسب‌وکار، محصولات، خدمات و کارمندان آن‌ها “نوآورانه” باشند. در حالی که نوآوری یکی از مطلوب‌ترین ویژگی‌های کسب‌وکار امروزی است، امروزه بسیاری از کسب‌وکارها بدون اینکه متوجه باشند، با فرهنگ‌های ضد نوآوری مواجه می‌شوند.

این معضل، تا حدی به این دلیل است که بسیاری از کمپانی‌ها به جای خلاقیت و طرز فکر بلندمدت، بر هزینه، کارایی و رشد کوتاه مدت متمرکز هستند. این امر می‌تواند فضای کمی برای ایده‌های تازه باقی بگذارد. برای رشد و نوآوری، باید کمی کاوش کنید و کمی عدم اطمینان و ابهام را نیز تحمل کنید. برای القای ذهنیت نوآوری در کسب و کار خود، ممکن است نیاز داشته باشید که روش‌های متفاوتی از تفکر را در پیش بگیرید.

روش‌هایی برای ایجاد نوآوری بیشتر در کسب‌وکار

در ادامه سه روش برای کمک به نوآوری بیشتر شما در کسب‌وکارتان را بررسی می‌کنیم:

  1. همیشه به دنبال کارایی بالا و قیاس نباشید.

اگر شیوه‌های معمول مدیریت کسب‌وکار را در پیش بگیرید، نوآوری رخ نمی‌دهد. برای شروع نوآوری، باید کارایی بالا و قیاس با سایر فرآیندها را فراموش کنید. نوآور بودن مستلزم یک رویکرد آزمایشی و یادگیری است که شامل ریسک‌کردن و امتحان‌کردن کارهای مختلف است. ممکن است شکست‌هایی هم رخ دهد که خود عامل رشد خواهد شد.

  1. در فرآیند نوآوری، عدم اطمینان را بپذیرید.

ماهیت اساسی نوآوری این است که هیچ چیز قطعی نیست. به آن عادت کنید و محیطی را ایجاد کنید که امکان آزمایش ، اختراع و اکتشاف را فراهم‌کند. مراقب باشید که چقدر روی اجرای کارآمد اصرار دارید. اگر نتوانید این عدم اطمینان را بپذیرید ممکن است قاتل ایده‌های مبتکرانه شوید.

  1. به دنبال نوآوری‌های کوچک باشید.

بعضی اوقات، فکرکردن به کارهای کوچک‌تر، بهترین راه برای دستیابی به نوآوری است. نوآوری‌ها نیازی به کارهای بزرگ یا جسورانه ندارند. بیشتر نوآوری‌ها کارهایی کوچک و افزایشی هستند که به فعالیت‌های اصلی کمپانی شما نزدیک است.

نوآوری‌ها می‌توانند بر روی کارهایی که قبلاً انجام شده‌اند بنا شوند؛ لازم نیست آن‌ها انقلابی باشند. نوع ایده‌هایی که مشاغل کوچک و استارتاپ‌ها باید ایجاد کنند، همه در مورد ایجاد ارزش جدید برای مشتریان است.

مهم‌ترین نکته این است که آن‌ها برای مشتریان شما ارزش ایجاد می‌کنند و هیچ کس دیگری به همان روش آن‌ها را ارائه نمی‌دهد. بهترین مبتکران یاد می‌گیرند که چگونه چیزهای موجود را کمی متفاوت باهم ترکیب کنند یا مفاهیم را از صنایع یا حوزه‌های دیگر منتقل کنند.

تعریف ریبرندینگ یا بازسازی برند

در مقابل، ریبرندینگ به عنوان تغییر یا به روز رسانی برند یا نام تجاری یک محصول، خدمات و غیره تعریف می‌شود. ریبرندینگ تعهدی برای تغییر است که یا قابل توجه است یا سطحی. به‌عنوان مثال، زمانی که کیا، لوگوی خود را در سال 2021 تغییر داد، بسیاری تصور می‌کردند که این میزان تلاش‌ها، برای تغییر برند بوده است. بر اساس بیانیه مطبوعاتی کیا در آن زمان، این هدف به معنای “تحول جسورانه خودروساز و هدف کاملاً جدید برند” بود.

قبل از ریبرندینگ چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

ایجاد هویت برند، جدید یا به روز شده، اغلب به بودجه و جدول زمانی مناسب نیاز دارد. در بیشتر موارد، بسته به موارد گوناگون، می‌توانید انتظار داشته باشید که تلاش برای ریبرندینگ بین 6 تا 12 ماه طول بکشد. تلاش برای عجله در فرآیند، معمولا نتیجه معکوس نیز دارد.

همانند نوآوری، برای ریبرندینگ هم تحقیقات کافی لازم است و باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • مشتری شما چه کسی است؟
  • آن‌ها در حال حاضر برند شما را چگونه درک می‌کنند؟
  • اکنون قصد دارید چه درکی از برند شما داشته باشند؟

تحقیقات همچنین به شما کمک می‌کند فرصت‌های رشد در آینده و منابع و قابلیت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها را شناسایی کنید. علاوه بر تحقیق، باید مزیت رقابتی را شناسایی کنید (یا ایجاد کنید). بدون آن، تلاش‌های شما برای تغییر برند بیهوده خواهد بود. دوباره ریبرندینگ 2021 کیا را به‌عنوان مثال در نظر بگیرید. اگر خودروساز به سادگی لوگو و شعار خود را تغییر می‌داد، مخاطبانش به‌سرعت به بیهوده بودن آن کار پی می‌بردند.

درعوض، کیا در ساخت مجموعه جدید خودروهای خود، تمرکز بر عملکرد، تاثیرات زیست محیطی، مقرون به‌صرفه بودن و سایر مسائل حیاتی را دوچندان کرد. این ترکیب منحصربه‌فرد، کیا را به قدرتی بزرگ برای رقابت در بازار تبدیل کرد. به یاد داشته باشید که هدف ریبرندیگ نشان دادن نقاط قوت برند شما در بازار و فروش محصولات یا خدمات بیشتر است.

سخن آخر

عده زیادی معتقدند که ریبرندینگ برای موفقیت یک کسب و کار ضروری است. برندها با ریبرند کردن می‌توانند به‌گونه‌ای تکامل پیدا کنند تا علاوه بر قرارگرفتن در جریان رقابت، با خواسته‌ها و سلیقه‌های پیوسته در حال تغییر مصرف‌کننده‌ها هم سازگاری داشته باشند.

اما فرآیند نوآوری را می‌توان همچون قیفی دانست که در ابتدا فرصت‌های مختلفی را برای نوآوری، جستجو کرده و پالایش می‌کنیم و سپس، فرصت‌های مناسب به اجرا گذاشته شده و درنهایت، به مسئله «نحوه بهره‌مند شدن» از ارزش‌های نوآوری می‌پردازیم. خروجی نوآوری می‌تواند یک محصول، خدمت یا فرایند باشد.