مشکلات رایج بازاریابی دیجیتال

آخرین به‌روزرسانی: ۲ دی ۱۴۰۲
مشکلات رایج بازاریابی دیجیتال
مشکلات رایج بازاریابی دیجیتال

چطور باید از اشتباهات رایج جلوگیری کرد؟

بازاریابی دیجیتال در ابتدای راه می‌تواند حکم یک میدان مین را داشته باشد. پس برای آنکه بتوانید در مسیر خودتان به سمت راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق باشید، بهتر است مراقب تله‌ها و اشتباهات رایج در استفاده از راهکارهای بازاریابی دیجیتال باشید تا به خوبی از مزایای آن بهره‌مند بشوید.

استراتژی‌های موثر بازاریابی دیجیتال به سرعت در حال تغییر هستند. به این ترتیب کسب‌وکارها می‌توانند با آنها همراه شوند و یا در نهایت محکوم به فنا خواهند بود.

ارزیابی مجدد و امتناع از اشتباهات رایج و البته مشخص، یک نیاز جدی برای تداوم بهره‌برداری درست از بازاریابی دیجیتال است. آمارهای منتشر شده از سوی وب‌سایت تحلیل داده Statista نشان می‌دهد که 59 درصد از جمعیت جهان، کاربران فعال اینترنت هستند. با این اوصاف کسب‌وکارها – چه با الگوی تجاری بنگاه تجاری به بنگاه تجاری (B2B) و چه با الگوی بنگاه تجاری به مصرف‌کننده (B2C)- اگر به دنبال فروش و ایجاد آگاهی کافی از برند خودشان هستند، نمی‌توانند از بازاریابی آنلاین چشم‌پوشی کنند. بازاریابی دیجیتال درصورت استفاده درست و موثر و صرفنظر از وضعیت اقتصادی موجود، می‌تواند به رشد 50 درصدی فروش منجر شود. با این حال نباید فراموش کرد که سرمایه‌گذاری مبلغ قابل‌توجهی برای بازاریابی آنلاین، به تنهایی نمی‌تواند تضمینی برای بازگشت آن باشد. این اتفاقی است که فقط به کمک استفاده از استراتژی‌های موثر، امکان‌پذیر خواهد بود.

همین است که شناسایی اشتباهات رایج و البته مهم در بازاریابی دیجیتال و همچنین آگاهی از راه‌حل‌های مناسب برای آنها‌، می‌تواند از گیر افتادن در چنین تله‌هایی جلوگیری کند.

پس بهتر است بعضی از مهم‌ترین این اشتباهات و راه‌حل‌های آنها را در اینجا با هم مرور کنیم:

1) تمرکز بر محصولات به جای مشتریان

در سال 2019 فیس‌بوک قوانینش درباره تعداد پست‌هایی را که دنبال‌کنندگان می‌توانستند ببینند، تغییر داد تا هر دنبال‌کننده‌ای امکان دیدن فیدهای کاربران را نداشته باشد. به همین خاطر باید با دنبال‌کنندگان‌تان تعاملات هدفمندی را تقویت کنید تا به وفاداری بیشتری از آنها دست پیدا کنید.

بهترین روش برای رسیدن به این هدف، ایجاد محتوای ارزشمند با محوریت مشتری یا مصرف‌کننده است؛ محتوایی که لزوما نباید فقط از طریق فید فیس‌بوک‌تان در دسترس باشد. در عوض باید آن را در وب‌سایت و دیگر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و از آن برای دیگر کسب‌وکارهای مشابه استفاده کنید.

بعضی شرکت‌ها به اشتباه، به جای مشتریان، تنها روی محصولات‌شان متمرکز می‌شوند. سوال اساسی – و احتمالا رفتاری- یک مشتری این است: «در آن محصول چه چیزی برای من است؟» و کسب‌وکار شما همیشه مسئول پاسخگویی به این سوال است. انتشار محتوا کافی نیست؛ محتوا باید برای خواننده‌اش ارزش افزوده داشته باشد. نوشته‌های شما باید نوعی تعامل ایجاد کند، بتواند با مشتری ارتباط برقرار کند و در نهایت یک جامعه آنلاین را شکل بدهد. داشتن یک جامعه آنلاین همچنان در صدر فهرست بهترین استراتژی‌های افزایش فروش آنلاین قرار دارد و در بلندمدت می‌تواند میزان وفاداری به برند را افزایش بدهد.

ایجاد یک جامعه آنلاین، اطلاعات دست‌اولی درباره موضوعات مختلفی به شما می‌دهد که از جمله مهم‌ترین آنها عبارتند از: مشتری شما کیست، چه عواملی بر تصمیم‌گیری آنها در حین خرید موثر هستند و چطور می‌توانید کیفیت محصولات‌تان را به شکلی متناسب با نیازهای آنها ارتقا بدهید. استارباکس و ایکس‌باکس بهترین نمونه‌ها در این مورد هستند از مزایای کامل چنین استراتژی بهره‌مند شده‌اند.

2) هدف‌گذاری اشتباه در انتخاب مشتریان

برای داشتن بهترین استراتژی بازاریابی دیجیتال ممکن، باید یک جامعه هدف داشته باشید. انتخاب درست مشتریان یا همان جامعه هدف، می‌تواند اهداف بازاریابی شما را شکل دهد و یا برعکس، آنها را از بین ببرد. سن، جنسیت و شغل آنها را در نظر بگیرید، چون این موارد احتمالا بیشترین تاثیر را در میزان تمایل آنها به محصول یا سرویس شما خواهند داشت.

به عنوان مثال اگر تولیدکننده پوشک بچه هستید، باید والدین یا زوج‌هایی را نشانه بروید که در انتظار تولد فرزندشان هستند. با استفاده از پیام‌ها و تصاویر مرتبط، توجه آنها را جلب کنید. در این میان کاربران موبایل را فراموش نکنید و توجه کنید که حدود نیمی از ترافیک وب در جهان، در اختیار این کاربران است. پس طراحی وب‌سایت‌تان را برای این دسته از کاربران بهینه‌سازی کنید.

همزمان بهتر است اهداف واقعی و دست‌یافتنی برای خودتان ترسیم کنید. صرف بخش بزرگی از بودجه بازاریابی برای دستیابی به بیشترین کاربران ممکن، اقدام منطقی و به‌صرفه‌ای نخواهد بود.

به عنوان مثال، اگر شرکت کوچکی با 300 دنبال‌کننده در اینستاگرام دارید، احتمالا نمی‌توانید در طول یک ماه این تعداد را دو برابر کنید. در عوض می‌توانید افزایش 30 دنبال‌کننده در ماه را به عنوان یک هدف معقول در نظر بگیرید. انتخاب درست جامعه هدف و رسیدن به مشتریان مرتبط با کسب‌وکارتان، بهترین راهکار در این زمینه است. به حدس و گمان‌هایتان چندان اعتماد نکنید و برای رسیدن به اطلاعات درست درباره مشتریان، به نظرسنجی و تحقیقات اعتنا کنید.

3) عدم ارزیابی داده‌ها

صرفنظر از زمینه فعالیت کسب‌وکار شما، داشتن معیارهای سنجش مشتریان، جمع‌آوری داده برای این کار، ارزیابی داده‌ها و درک درست نتیجه این ارزیابی، اهمیت دارند.

تصمیم‌گیری تجاری با استفاده از داده‌های دقیق و فراگیر، امکان ایجاد کارزارهای بازاریابی آنلاین موثر را برای شرکت‌تان فراهم می‌کند. بعضی معیارهای سنجش مشتریان که باید روی وب‌سایت‌تان دنبال کنید، شامل تعداد بازدید صفحات وب‌سایت، زمان بازدید، متوسط زمان حضور و تعداد کاربران هستند. با این حال، اطلاعات بازاریابی شما نباید فقط برای تحلیل وب یا تبلیغات بکار برده شوند؛ بلکه می‌توانند رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل و جذب مخاطب هدفمند را هم شامل شوند. در شبکه‌های اجتماعی باید میزان مشارکت، تعداد مخاطبان و محتوا هم در میان دیگر موارد، به خوبی پیگیری شوند.

استفاده درست از داده‌ها و اطلاعات بازاریابی، شما را از انتخاب اشتباه مخاطبان بازمی‌دارد. با استفاده از این داده‌ها می‌توانید گروه‌های متفاوت مشتریان و اولویت‌هایشان را بشناسید، سپس استراتژی بازاریابی‌تان را بهبود داده و در نهایت خریداران آینده را جذب کنید.

داده‌ها و اطلاعات بازاریابی شامل مواردی از قبیل تاثیرگذاری محتوا، انگیزه‌های خرید، مکان‌هایی با بیشترین مخاطب و مدت تبدیل کاربران به خریداران، دیدگاه بهتری برای تحلیل میزان فروش در آینده به شما خواهد داد. برای استفاده بهینه و درست از این داده‌ها بهتر است آنها را بررسی کنید. می‌توانید این کار را به کمک اپلیکیشن‌های تحلیل داده انجام بدهید. گوگل آنالیتیکز (Google Analytics) بهترین ابزار تحلیل داده برای وب‌سایت‌ها و البته رایگان هم هست. اغلب پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام، یک ابزار تحلیل داده دارند که می‌تواند به مطالعه جمعیت‌شناسی مشتریان‌تان کمک کند. در نهایت، اهداف‌تان را بر اساس شاخص‌های عملکرد کلیدی بدست آمده از نتایج تحلیل داده‌ها، مطابقت بدهید. شاخص‌های عملکرد کلیدی می‌توانند پتانسیل استراتژی بازاریابی را دنبال کرده و شما را به نتیجه دلخواه‌تان نزدیک‌تر کنند.

4) ارایه تخفیف و پیشنهادهای ترویجی ناکافی

ارایه و انتشار محتوای مرتبط به تنهایی کافی نیست؛ باید محتوا را به طور مناسب و کافی ترویج کنید. بهترین راهکار، به اشتراک گذاشتن پست‌ها و تبلیغات از طریق تمام پلتفرم‌هایی است که شما را به مخاطبان‌تان مرتبط می‌کنند.

غفلت از ترویج و انتشار محتوا، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در بازاریابی دیجیتال است. شرکت Retail Me Not که در واقع دایرکتوری وب‌سایت‌های ارایه‌دهنده تخفیف‌ها و کوپن‌هاست، اخیرا تحقیقی در این زمینه انجام داده است که نتایج آن نشان می‌دهند دو سوم مشتریان تنها به خاطر تخفیف، خریدهای غیربرنامه‌ریزی شده انجام می‌دهند.

کدهای تخفیف آنلاین یا پیشنهادهای تخفیف مدت‌دار، می‌توانند یک روش تبلیغات پاپ‌آپ بسیار موثر برای سایت شما باشند؛ مخصوصا وقتی در صفحه خانه باشند. سایت شما همچنین باید یک کلید «فراخوان برای انجام» یا Call-to-Action داشته باشد که بتواند با یک تخفیف یا پیشنهاد ترویجی هماهنگ شود.

5) انتشار محتوای ناکافی و بی‌کیفیت

کاربران شبکه‌های اجتماعی معمولا چندان صبور نیستند و درست به همین دلیل هم هست که محتوای باکیفیت برای داشتن یک استراتژی بازاریابی دیجیتال خوب، بسیار ضروری و مهم است.

با محتوای باکیفیت می‌توانید توجه دنبال‌کنندگان بالقوه را جلب کرده و آنها را ناچار به همراهی بکنید. برای تولید محتوای باکیفیت باید از عکس‌های حرفه‌ای، رنگ‌ها و فونت‌های جالب توجه استفاده کنید. پیام‌تان را به شکل مستقیم، مفید و مختصر منتقل کنید تا مخاطبان گیج و سردرگم نشوند. حتی می‌توانید از طرح کردن سوال یا انتشار حقایق جالب، کمک بگیرید.

از کلیدواژه‌ها استفاده کنید؛ چون بر اساس تحقیقات شاخص وب جهانی، 81 درصد از مردم قبل از خرید آنلاین یک محصول، آن را جستجو می‌کنند. انتشار محتوای باکیفیت و با فواصل زمانی کوتاه و منظم کمک می‌کند تا تعداد مخاطبان جدید بیشتری را جذب کنید.