موبایل مارکتینگ چیست و چرا برای کسب‌وکارها اهمیت بسیاری دارد؟

آخرین به‌روزرسانی :۲ دی ۱۴۰۲
موبایل مارکتینگ چیست و چرا برای کسب‌وکارها اهمیت بسیاری دارد؟
موبایل مارکتینگ چیست و چرا برای کسب‌وکارها اهمیت بسیاری دارد؟

موبایل مارکتینگ، هنر بازاریابی برای کسب‌و‌کار شما در جهت جذب کاربران دستگاه‌های تلفن همراه است. این روش، موثرترین استراتژی برای دستیابی به مشتریان و تعامل با آن‌ها است؛ زیرا طبق بررسی‌های انجام شده در ایالات متحده، 85 درصد از مردم تلفن هوشمند دارند و به طور متوسط 52 بار در روز تلفن خود را چک می‌کنند. هدف بازاریابی موبایلی دستیابی به مخاطبان کاربران تلفن همراه از طریق روش‌هایی مانند تبلیغات بهینه برای موبایل، پوش نوتیفیکیشن و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه است.

روش کار بازاریابی موبایلی چگونه است؟

بازاریابی موبایلی شامل تبلیغاتی است که در تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها نشان داده می‌شوند. قالب‌ها، سفارشی‌سازی و سبک‌های تبلیغات بازاریابی موبایلی می‌توانند متفاوت باشند؛ زیرا بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های تلفن همراه، گزینه‌های تبلیغات موبایلی منحصربه‌فرد و متناسب خود را ارائه می‌دهند.

چرا به یک استراتژی موبایل مارکتینگ نیاز داریم؟

عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم، نیاز به داشتن بازاریابی موبایلی را برای کسب‌وکارها به وجود آورده است. اگر به اطراف خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که بسیاری از افراد، ساعت‌های بسیاری را صرف کار با موبایل خود می‌کنند. پس نه تنها نمی‌توان آن را نادیده گرفت، بلکه باید به عنوان یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی به آن نگریست.

انواع بازاریابی موبایلی

باتوجه به آنکه تبلیغات موبایلی، در طیف وسیعی از پلتفرم‌ها، از رسانه‌های اجتماعی گرفته تا وب‌سایت‌ها و برنامه‌های موبایلی  قابل نمایش است و بادرنظرگرفتن امکان تشخیص موقعیت مکانی در گوشی‌های تلفن همراه، می‌توان انواع مختلفی از این نوع تبلیغات را به مخاطب ارائه کرد.

  • بازاریابی مبتنی بر اپلیکیشن: تبلیغات موبایلی که شامل اپلیکیشن‌های موبایل می‌شود. تبلیغات میزبانی شده روی برنامه‌ها می‌تواند متفاوت باشد، از تبلیغات بنری گرفته تا ویدئو و همچنین نسخه‌های نمایشی پیشرفته‌تر برنامه‌های دیگر.
  • بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: انواع تبلیغاتی که در فیدهای شبکه‌های اجتماعی موبایل نشان داده می‌شوند، می‌توانند محرک‌های خوبی برای ایجاد ترافیک باشند.
  • بازاریابی مبتنی بر مکان: به این دلیل که تلفن همراه وسیله‌ای است که اغلب در تمامی مکان‌ها در دست کاربران است، می‌توان از موقعیت کاربر استفاده کرد و تبلیغات متناسب با آن موقعیت خاص را برای او نشان داد.
  • تبلیغات جستجوی موبایل: موتورهای جستجو اغلب انواع تبلیغات خاص را ارائه می‌دهند که برای موبایل ساخته شده‌اند. این نوع از تبلیغات می‌تواند مزایای منحصربه‌فردی را برای ارائه یک تجربه کاربری بهبود یافته ایجاد کند.
  • پیامک: بازاریابی پیامکی شامل ارسال پیامک به شماره تلفن کاربر با پیشنهادات خاص یا اعلان‌های دیگر است. توجه داشته باشید که بازاریابی پیامکی می‌تواند مبتنی بر مکان نیز باشد.

مزایای تعامل با کاربران از طریق تلفن همراه

گنجاندن بازاریابی تلفن همراه در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما، برای تعامل با مشتریان بسیار مهم است. با توسعه یک استراتژی بازاریابی تلفن همراه که بتوانید به طور مستقیم با مشتریان خود تعامل داشته باشید، شانس موفقیت خود را افزایش خواهید داد.

یک کمپین بازاریابی موبایل موفق، تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد و مشتریان وفادار ایجاد می‌کند. با استفاده از بازاریابی تلفن همراه، ازطریق ایمیل، پیامک، پوش نوتیفیکیشن یا اعلان‌های درون برنامه‌ای، می‌توانید با مشتریان خود در پلتفرم‌هایی که بیشتر استفاده می‌کنند، در ارتباط بوده و سطوح بالاتری از تعامل را در بین کاربران خود ایجاد کنید.

بازاریابی موبایلی فرصت‌هایی را برای ایجاد کمپین‌های بازاریابی فراهم می‌کند که بتوانید با مشتری‌های خود به صورت کاملا شخصی‌سازی شده تعامل داشته باشید؛ به جای اینکه منتظر بمانید تا آن‌ها پشت رایانه بنشینند یا یک تبلیغ تلویزیونی را مشاهده کنند و به طور منفعلانه با محتوای شما درگیر شوند.

به صورت کلی، بازاریابی موبایل راه را برای بسیاری از فرصت‌های جدید برای تعامل و ارتباط با مشتریان به روش‌های خلاقانه فراهم می‌کند.

چگونه یک استراتژی موبایل مارکتینگ موفق داشته باشیم؟

بازاریابان امروزی همیشه به دنبال فرصت‌های جدید برای بهبود تجربه کاربری و یافتن فرصت‌های مرتبط برای به اشتراک گذاشتن پیشنهادات ویژه و اخبار مرتبط به محصول با مشتریان خود هستند. مدیران بازاریابی با ایجاد یک تجربه کاربری جذاب، قادر خواهند بود وفاداری به برند و خریدها را افزایش دهند و حتی بهترین مشتریان خود را به حامیان برند تبدیل کنند.

برای انجام این کار، باید تمام کانال‌های بالقوه برای تعامل با کاربران هدف خود را ارزیابی کرده و بر ایجاد کمپین‌های بازاریابی متمرکز شوند تا بتوانند به طور مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. از آن‌جایی که استفاده از تلفن همراه در سال‌های اخیر به طور چشمگیری گسترش یافته است، بازاریابان به طور طبیعی به سمت اتخاذ استراتژی‌های پیچیده بازاریابی تلفن همراه حرکت کرده‌اند تا با مشتریان در زمان واقعی تعامل داشته باشند.

در ادامه، چند نکته برای بهبود استراتژی موبایل مارکتینگ به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید از این راه ارتباطی بیشترین استفاده را داشته باشید:

  • پیام خود را واضح و مختصر بگویید: دستگاه‌های تلفن همراه دارای صفحه نمایش کوچک هستند، به همین دلیل باید از کلمات کمتری برای بیان پیام خود استفاده کنید. تبلیغات شلوغ تنها سبب سردرگمی کاربر خواهد شد، بهتر است به ساده‌ترین روش، پیام خود را واضح به مخاطب برسانید.
  • نوع مخاطب خود را در نظر بگیرید: نوع مخاطبی که قصد دارید به آن دسترسی پیدا کنید، بر نوع تبلیغات موبایلی‌ای که استفاده می‌کنید تأثیر می‌گذارد. آیا آن‌ها گیمر هستند؟ پس سعی کنید از تبلیغات درون بازی استفاده کنید. آیا آن‌ها جوان و آگاه به فناوری هستند؟ پست‌های تبلیغاتی فیس‌بوک موبایل ممکن است توجه آن‌ها را جلب کند.
  • استراتژی‌های مختلف را آزمایش کنید: وقتی صحبت از ابزارهای موبایل مارکتینگ می‌شود، فضای زیادی برای آزمایش وجود دارد. از کمپین‌های پیشرفته گوگل ادز، افزونه تبلیغاتی گوگل آفرز و … استفاده کنید تا بتوانید تصمیم بهتری برای بهبود استراتژی خود بگیرید.

سخن آخر

موبایل مارکتینگ در عصر دیجیتال امروزی بسیار مهم است؛ زیرا به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد تا از طریق تلفن‌های هوشمند به مخاطبان هدف خود دست یابند و از طریق کانال‌های مختلف مانند پیام کوتاه، رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های تلفن همراه، در زمان واقعی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. این استراتژی به ارائه تجربیات شخصی، ردیابی رفتار و ترجیحات مشتری، ایجاد آگاهی از برند، افزایش تعامل مشتری و افزایش فروش و درآمد نیز کمک می‌کند.