10 استراتژی برای ایجاد ارتباط موثر با مشتریان بالقوه

آخرین به‌روزرسانی: ۲ دی ۱۴۰۲
10 استراتژی برای ایجاد ارتباط موثر با مشتریان بالقوه
10 استراتژی برای ایجاد ارتباط موثر با مشتریان بالقوه

هر کسب‌وکاری به مشتریان جدید نیاز دارد. برای رسیدن به مشتریان جدید روش‌های بسیاری وجود دارد. در این مقاله 10 تکنیک برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه با کم‌ترین هزینه بررسی شده است:

اهدای جایزه برای جذب مشتری

یکی از بهترین ترفندها، هدیه دادن کتاب است. این راه برای جلب توجه، ایجاد آگاهی و ایجاد لید (مشتری راغب یا بالقوه) بسیار کارآمد است. روش دیگر اهدای کد تخفیف است. با تخصیص دادن کد تخفیف به گروهی از افراد، آنان را به خرید و وفاداری بیشتر نسبت به برندتان ترغیب می‌کنید. سعی کنید حتما استراتژی مناسبی برای اهدای جایزه به کار ببرید. با این روش مشتری هدف خود را به بهترین شکل جذب برند خود می‌کنید.

ارسال ایمیل به مشتری بالقوه

ارسال ایمیل همیشه یک از بهترین روش‌ها برای ارتباط با مشتریان است. باید به این نکته توجه داشت که ایمیل روشی برا ارتباط مستقیم با مشتریان است. ممکن است افراد با تعداد زیادی پیام در صندوق ورودی ایمیل خود مواجه شوند؛ که به بسیاری از آن‌ها هم توجهی ندارند. برای حل این مسئله باید تلاش کنید تا پیام‌های شخصی‌سازی شده برای مشتریان بالقوه خود ارسال کنید. پیام‌هایی که با دیدن آن‌ها ترغیب شوند و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله بازاریابی شخصی‌سازی شده را در وبلاگ اسمارتک مطالعه کنید.

تولید محتوای جذاب برای ارتباط با مشتریان بالقوه

بازاریابی محتوا همیشه یکی از قدرتمندترین روش‌ها برای جذب و حفظ مشتریان است. تولید محتوا برخلاف سایر روش‌های بازاریابی هزینه کمتری و در عین حال ماندگاری طولانی‌تری هم دارد. به همین دلیل تلاش کنید تا از تولید محتواهای جذاب بصری و متنی غافل نشوید. در عین آگاهی‌بخشی به مخاطبان خود جنبه سرگرمی و جذابیت را هم فراموش نکنید.

ساخت ابزاری کاربردی برای ایجاد ارتباطی موثر

ممکن است توجه کرده باشید که برخی از برندها ابزارهای کاربردی رایگانی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهند. این کار باعث ایجاد آگاهی نسبت به برند شده و حس مثبتی را در ذهن کاربران القا می‌کند. توصیه می‌شود حتما اقدام به ساخت یک ابزار کاربردی ساده و مرتبط نسبت به حیطه کاری خود کنید. حتی می‌توانید کتابی کاربردی را تالیف یا ترجمه کرده و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار دهید. تمامی این موارد سبب افزایش جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان فعلی می‌شود.

ارائه امکان تست قبل از خرید

رایگان بودن یکی از جذاب‌ترین موارد در بازاریابی است. مردم به شدت علا‌قه‌مند به دریافت محصولات و خدمات رایگان هستند. زمانی که یک محصول یا سرویس را به صورت رایگان به افراد ارائه دهید، خیلی راحت‌تر جذب برند شما شده و تبدیل به مشتریان بالفعل می‌شوند. شما با این روش می‌توانید امکان تجربه برند خود را به صورت رایگان برای کاربران فراهم کنید. البته سعی کنید برای استفاده رایگان محدودیت زمانی یا تعدادی بگذارید که با ایجاد حس فوریت بتوانید تعداد بیشتری از مشتریان را جذب کنید.

ایجاد تعامل درست با مشتریان

تعداد زیادی از گروه‌های کوچک و بزرگی هستند که می‌توانند مشتریان مناسبی برای محصولات یا خدمات شما باشند. می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و با ایجاد تعاملی هدفمند با مشتریان خود به اهداف بازاریابی مطلوب خود برسید. این ارتباطات به قدری ارزشمند هستند که توصیه می‌کنیم برای نتیجه گرفتن از آن صبور باشید. زیرا زمانی که جذب برند شما شوند تبدیل به مشتریانی وفادار و دائمی خواهند شد.

توجه به رسانه‌های اجتماعی در ایجاد ارتباط موثر با مشتریان بالقوه

شاید قبلا این تفکر که بتوان با فعالیت در فضای مجازی به نتیجه رسید، کمی اغراق آمیز بود؛ اما امروزه رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین کانال‌ها برای ایجاد ارتباط با مشتریان به شمار می‌آیند. تلاش کنید در تمامی شبکه‌های اجتماعی حضور فعالی داشته باشید و استراتژی‌های لازم را ایجاد کنید. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند مسیر مناسبی برای رشد و ترقی کسب‌وکار شما باشند.

همکاری با اینفلوئنسرها برای ایجاد تعاملی هدفمند با مشتریان

گاهی اوقات بهتر است بازاریابی با به دست افراد دیگری بسپارید. شاید بتوانند با توجه به گروهی که مخاطب آنان است توجهات زیادی را به خود جلب کنند. اینفلوئنسرها ذقیقا می‌دانند چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و اغلب هم مخاطبان وفاداری دارند. ارتباط گرفتن با اینفلوئنسرها اغلب کار ساده‌ای است؛ اما حتما باید توجه داشته باشید که اینفلوئنسر مربوطه در حیطه مرتبط با کار شما فعالیت می‌کند تا بتواند مخاطبان خود را به سمت خرید از برند شما تشویق کند.

شرکت در برنامه‌های مرتبط به عنوان مهمان

روش‌های گوناگونی برای شرکت در برنامه‌های مرتبط وجود دارد؛ به طور مثال می‌توانید به عنوان مهمان در یک پادکست یا وبینار شرکت کنید و از این طریق مشتریان مرتبط زیادی را نیز برای کسب‌وکار خود جذب کنید. این کار می‌تواند در عین ساده بودن، نتایج شگفت‌انگیزی را ایجاد کند.

دریافت نظرات مشتریان

ساده‌ترین و موثرترین راه برای جذب مشتریان جدید این است که از مشتریان فعلی خود بخواهید در مورد محصولات یا خدمات شما نظر دهند. این کار هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد، اما به راحتی می‌توانید مشکلات را متوجه شوید و در صدد رفع آن‌ها اقدام کنید. از طرفی اگر کاربران نظرات مثبت بسیاری را نسبت به محصولات و خدمات شما بخوانند به احتمال زیاد ممکن است تبدیل به مشتریان شما شوند. پس تاثیر نظرات مشتریان فعلی خود را دست‌کم نگیرید و از آن‌ها برای ایجاد ارتباط موثر با مشتریان بالقوه بهره بگیرید.

سخن آخر

به کار بردن تمامی این استراتژی‌ها به صورت همزمان از ابتدای کار ممکن است کمی دشوار باشد و نتوان تمرکز کافی و کیفیت کافی را برای هرکدام اعمال کرد. بهتر است برای ایجاد ارتباط موثر با مشتریان بالقوه خود در ابتدا یکی از استراتژی‌ها را انتخاب کرده و مدتی روی آن متمرکز شوید تا بتوانید نتیجه مناسبی را از آن دریافت کنید. سپس یراغ سایر تکنیک‌ها بروید و آن‌ها را به ترتیب امتحان کنید؛ شاید کسب‌و کار شما تنها با دو الی سه تکنیک بتواند بهترین نتایج را دریافت کند.